En sak i taget

Att det ska vara så svårt. En sak i taget, en dag i taget. Stressa ner. Jag har i helgen fått lov att inse. Inse att jag måste tänka på mig själv. Det är svårt att inte tänka på andra. För andra helgen i rad är jag hemma. Jag orkade inte åka till Matte igår. Jag var slut efter dagen. Jag ville bara gråta. Matte sa till mig att stanna hemma. Han kommer hit idag istället. Jag vill så mycket men orkar så lite. 

Den här veckan blir tuff. KBT med psykologen i morgon. Läkarbesök med Alex på tisdag. På torsdag åker vi till Matte. På fredag är dagen jag fasar för här. Begravning. Min kusins man har gått bort. Ingen ska behöva gå bort 48 år gammal! Jävla cancer... 

Jag har insett att mitt beteende kring mat sitter djupt rotad inom mig. Från jag var liten så har min vikt varit väldigt viktig för vissa personer. Jag har fått försvara mig sen barnsben. Fått lära mig att man är inget värd om man är överviktig. Där är jag nu. Jag har gått upp i vikt och plötsligt känner jag mig värdelös igen. Det gör mig så fruktansvärt ledsen. Jag är jag oavsett värderad jag väger! Här har vi största anledningen till min stress och min utmattning. Det är tragiskt.

Jag måste förändra mitt beteende. Ett steg igen taget. ETT steget. Om jag kunde lyssna på mig själv bara. Jag är expert på att överdriva och stressa. ALLT går ut på att gå ner igen vikt. Sen misslyckas jag och plötsligt är jag värdelös igen. I min hjärna alltså. 

Jag blir nästan manisk när jag kommer på något nytt. Jag skulle träna Svea istället för att gå till gymmet. Plötsligt blev jag tokig. Tre LÅNGA promenader om dagen. Svea orkade inte så jag fick bära henne stora delar. Jag har tänkt om.

Mina mål för den här veckan är små men för mig alldeles lagom! Inget är hugget i sten, kan jag inte uppfylla ett av målen vid något tillfälle är det okej. Jag måste inte vara perfekt!

1. Gå lugna, kortare och glädjefyllda promenader med Svea.

2. Äta grönsaker till alla mål mat.

3. Jag får äta grönsaker med dipp, fruktsallad eller popcorn som snacks på kvällarna.

Missar jag något mål någon dag sparkar jag inte på mig själv. Jag jobbar mot min värderade riktning. Att leva hälsosamt. När dom här målen sitter. Utan att överdriva eller missa hela tiden kommer jag att komma på ett nytt mål. Ett litet steg i taget!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhhhhh dippa grönsaker, sjukt gott! De ska vi göra ikväll!
Jag älskar dig alltid oavsett.
Kram anneli

2015-10-17 @ 09:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0